Home AMBITION Mijn visie op het vak van de verkopers

Mijn visie op het vak van de verkopers

by Melanie 28 juli 2017 1 comment
Mijn visie op het vak van de verkopers

Allereerst: Ik wéét bijna zeker dat er lezers / volgers zijn die zich schuldig maken aan wat ik zo meteen, als één van vele verkopers, ga vervloeken. Onthoud alvast dit. Ik ben niet boos, alleen héél erg teleurgesteld (en dan mag je zelf uitmaken wat je erger vindt 😉 ).

Van de aardbodem verdwenen… Hoe dan?!

Ik praat natuurlijk vanuit de verkoperskant, gezien ik zelf dat vak uitoefen. Er zijn van die (potentiële) klanten die aangeven enorm veel interesse te hebben in jouw product of dienst. En dan, op het moment dat je ze terug mag bellen om de deal te sluiten, krijg je geen gehoor. Of “je belt niet gelegen, wil je later even terugbellen?” Of erger nog: “Mag ik je later terugbellen?”, alsof er echt mensen zijn die dat dan ook daadwerkelijk doen. Van de duizend keer dat ik dit hoor, heeft er misschien nog één of twee personen ook daadwerkelijk teruggebeld. De laatste optie is dat ze compléét van de aardbodem lijken te zijn verdwijnen. (En dat allemaal voor mij, wat een eer!)

Ik zal iets meer vertellen over het verkopersvak, waar ik met mijn bedrijf M-Sales enorm veel plezier aan beleef. Een goede verkoper staat altijd achter het product of de dienst die hij verkoopt. Ze vinden dat ze écht iets goeds te bieden hebben. Ik zeg altijd: “Als ik niet het gevoel had iets voor je te kunnen betekenen, zou ik je nooit gebeld hebben.” En nee, dat zijn geen gladde praatjes, dat meen ik gewoon.

De verkopers-die-het-voor-andere-verkopers-kapot-maken

Ja, ik heb zeker zelf wel eens een verkoper aan de lijn, waarvan ik direct kan horen dat ze een target te halen hebben, zonder dat ze eigenlijk weten wat ze aan het doen zijn. Het kan ze niet schelen hoe je ‘ja’ zegt op hun aanbod, als je het maar zegt en zij de sale op hun lijstje kunnen bijschrijven. Ik noem ze de ‘verkopers-die-het-voor-andere-verkopers-kapot-maken’. Díe verkopers zorgen dat mensen met hun ogen rollen als ik ze vertel wat voor bedrijf ik heb en wat voor werk ik doe. Er wordt nog nét niet gezegd: “Oh, jij bent ook zo’n irritante verkoper?” Nee, mensen! Gewoon, nee! Ik ben niet die verkoper die kost wat het kost iemand een product of dienst door z’n strot douwt, om er zelf beter van te worden.

Welke verkoper ben ik?

Zie je het plaatje bovenin dit artikel? Het poppetje is bezig met sales, maar neemt de tijd om na te denken. Zo’n verkoper ben ik!  Ik ben die verkoper die zich oprecht verdiept in de klant en in het product en tijdens het verkoopgesprek luistert in plaats van alleen maar praat. Ik kom met jou in gesprek, omdat ik oprecht benieuwd ben hoe ik jou met mijn product of dienst het beste verder kan helpen.

De opdrachtgevers waar ik graag mee werk, zijn de opdrachtgevers die flexibel zijn, maatwerk kunnen bieden voor klanten. Nee, niet alle producten of diensten hoeven op maat te zijn, maar het is fijn om een klant meerdere opties te kunnen geven.

Wat zeg je nou tegen een verkoper als je geen interesse hebt?

verkopers

Dus ik smeek jullie, mijn lieve lezers, realiseer je dat er ook verkopers zijn die gewoon het beste met je voor hebben en ervan overtuigd zijn iets te kunnen bieden wat echt van belang is. Een ook wij kunnen het daarin wel eens bij het verkeerde eind hebben. Vraag in dat geval niet of ik later terug wil bellen, of je zelf terug mag bellen en negeer alsjeblieft niet mijn telefoontjes. Neem gewoon op en durf te zeggen:

“Bedankt voor de moeite, maar ik heb toch geen interesse.”

Ik zal je dan hooguit vragen waarom niet, niet omdat ik je alsnog over wil halen. Wel om zeker te weten dat er geen misverstanden zijn en ook om ervan te leren. Misschien was ik er, om de verkeerde reden, van overtuigd dat dit product of deze dienst bij je zou passen. Als jij mij aangeeft waarom dat niet zo is, weet ik waar mijn gedachtegang verkeerd is gegaan. Handig, hè?

Geen interesse, kun je dat ‘gewoon’ zeggen?

Dat mág gewoon, dit is mijn werk en wat dacht je? Dat ik dat nog nooit gehoord heb? Sterker nog: ik vind het fijn om te horen, want dan weet ik waar ik aan toe ben en dat ik aan jou, als potentiële klant, op dit moment geen energie meer hoef te besteden. Dan kan ik door naar een volgende potentiële klant, die ik wellicht wél verder kan helpen.
Want uiteindelijk is het mijn vak om het juiste product of de juiste dienst bij de juiste (potentiële) klant te krijgen. 

 

Wat is jouw vervelendste en/of leukste ervaring met verkopers? 

1 comment

Nicole Orriëns 28 juli 2017 - 08:45

Mijn rottigste ervaring is als ze me niet lijken te horen. Als ik aangeef dat ik geen interesse heb, maar dat ze blijven doorzeuren en openingen proberen te creëren om het gesprek gaande te houden. Ik wil het netjes houden, maar dan is dat wel lastig. Tegelijkertijd lijkt het me ook geen makkelijk beroep, en moet je denk ik een dikke huid hebben om er tegen te kunnen. I kvind verkoper zijn echt wel een talent.

Reply

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.