Zojuist betrapte ik mezelf er weer op. Tijdens het typen van een zakelijke e-mail een smiley toevoegen. Waarom, waarom, waarom?

BETRAPT op veelvuldig gebruik van smiley’s

Of eigenlijk, op het veelvuldig gebruik van smiley’s. Hebben jullie dat nou ook? Ik betrap mezelf er regelmatig op. Als ik mijn onderbewustzijn haar gang laat gaan, staan er in mijn teksten achter élke zin een smiley (hier zou dan dus een 😐 komen die uit frustratie z’n haar uit z’n kop trekt…). Waarom doe ik dat? Mijn eerste reactie is: automatisme. Maar is het dat eigenlijk wel? Na dit realisatie-proces opende ik mijn whatsapp en zie ik aan het eind van bijna elk bericht zo’n geel gezichtje. Wow…

Face-to-face gesprekken vs de smiley

Ik houd eigenlijk veel meer van de face-to-face gesprekken. Daarin kan ik iemand peilen, zien of iemand een grapje maakt of serieus is. De mimiek die daarbij komt kijken is belangrijk, ook in mijn uiting naar een ander toe.

Maar nu? Nu gebruiken we voor bijna alles digitale communicatie. Ik heb er vaak moeite mee om de ondertoon van bepaalde berichtjes te ontcijferen. Of ik lees juist een ondertoon waar die er eigenlijk helemaal niet is, of in ieder geval niet bedoeld is.

Ik gebruik het dus om het gebrek aan mimiek, tijdens een digitaal gesprek, op te vullen en om een digitaal gesprek wat vriendelijker te laten overkomen. Zo’n gesprek lijkt namelijk nogal gauw ‘kortaf’.

Zakelijk gebruik

Maar nu, is het acceptabel om smiley’s te gebruiken in een zakelijke tekst? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-mail, zakelijk blog of andere manieren. Ik persoonlijk stoor me hier niet aan, vind het juist wel leuk als mensen met behulp van een 🙂 met mij communiceren. Maar ik kan me ook voorstellen dat, vooral de wat oudere generatie, er mensen zijn die hier wel moeite mee hebben. En tegen die mensen wil ik zeggen: Sorry! Sorry dat ik, geheel onbewust, een smiley toevoeg aan mijn bericht aan u. Maar eigenlijk is het gewoon, omdat ik extra vriendelijk wil overkomen :). (Ja, ik deed het écht, op het eind een 🙂 ).

Gebruik jij wel eens smiley’s in een zakelijk bericht? En gaat dat dan onbewust of bewust?

Melanie

~~ Stay real, stay loyal or stay away ~~