Home LifestyleHealth & Food Schransen na een workout en kunstmatige zoetstoffen

Schransen na een workout en kunstmatige zoetstoffen

by Cassandra 15 maart 2016 1 comment
Schransen na een workout en kunstmatige zoetstoffen

Is schransen na een workout een slechte gewoonte? Nee, het is juist het beste tijdstip om je grootste maaltijd van de dag te gebruiken! Huh?

Schransen na een workout

Mits het een redelijke portie is natuurlijk! Op dat moment heb je net je energie reserves opgebruikt en voeding kan helpen bij je herstel. Terwijl je lichaam nog aan het herstellen is, hebben de calorieën en voedingsstoffen die je eet een grotere kans  om te worden geabsorbeerd door spiermassa in vetweefsel. Als je je onbedwingbare honger na een workout wilt beteugelen, eet dan mager rundvlees, gevogelte of vis, want eiwitrijk voedsel vult goed. Combineer je vlees of vis met natuurlijke, vezelrijke koolhydraten zoals bonen. Ook vezels zorgen voor een verzadigd gevoel.

Maken kunstmatige zoetstoffen echt dik?

Waar het kunstmatige zoetstoffen betreft, zijn voedingsdeskundigen al net zo fanatiek als politici in een debat over de zorg. Er is tot nu toe geen direct verband gevonden tussen het consumeren van kunstmatige zoetstoffen en gewichtstoename. Toch zijn er wel onderzoeken die erop wijzen dat lightproducten die toevoegingen, kunstmatige zoetstoffen en conserveermiddelen bevatten ervoor kunnen zorgen dat je juist trek krijgt. Als je de smaak van een calorierijke maaltijd binnenkrijgt zonder de daadwerkelijke calorieën die je hersenen verwachten, zou je de behoefte krijgen om meer te gaan eten. Er is nog een andere reden om je light drankjes te laten staan: wetenschappers aan de University of Minnesota hebben geconstateerd dat light dranken en kunstmatige suikers het risico op  metaboolsyndroom verhogen, wat een hoger buikvet-, bloed,- suiker- en cholesterolgehalte met zich meebrengt. Daarom is het een goed idee om niet vaker dan drie of vier porties kunstmatige suikers tot je te nemen (een zakje suiker vervanger in je koffie geldt als als één portie, een blikje frisdrank geldt als twee porties). Als je dieet over het algemeen uit vrijwel uitsluitend natuurlijke voeding bestaat, kun je gelukkig best af en toe iets zoets eten, of het nu kunstmatig is of niet.

1 comment

Vlijtig Liesje 15 maart 2016 - 11:13

Ik eet nooit wat na het hardlopen, maar ik loop ook altijd ‘s ochtends vroeg. En dan heb ik de behoefte ook nog niet. Die krijg ik pas ‘s avonds.

Reply

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.