Vraag maar! Het Vragenspel voor moeder en kind

Na haar geweldige boeken uit de ‘Vertel eens-serie’, heeft Elma van Vliet ‘Vraag maar!’ gelanceerd. Kaartjes voor mama en kind, maar ook voor papa en kind, waarmee je met behulp van speelkaarten een gesprek met je kind kan voeren. In spelvorm, maar zonder spelregels. Open, eerlijk, oprecht. Voor Momambition kreeg ik de kans om, samen met mijn dochter Roos, dit vragenspel te testen.

Het spel; Vraag maar!

De belevingswereld van je kind ligt vaak ver van die van jou als ouder. Dat geldt zeker voor de jongere kinderen. In hun hoofdjes kunnen zaken spelen waar je als volwassene maar moeilijk grip op krijgt en wel graag met je kindje over wilt praten. Wat gebeurt er in hun leven op de momenten dat jij er niet bij bent? Maar ook; wat gebeurt er in hun hoofdjes als ze ‘s nachts in bed liggen of als ze tijdens een rit in de auto stil uit het raam staren. Waar denken ze over? Wat zijn hun zorgen? Waar zijn ze trots op? Welke verwachting hebben ze eigenlijk van jou als ouder én wat hoop jij voor je kind?

Vraag maar! Elma van vliet vragenspel

Bovenstaande vragen en meer, komen aan bod in het spel. Met behulp van 64 kaarten, 32 voor mama, 32 voor je kindje, wordt het spel gespeeld. Ik heb ervoor gekozen om even samen op de bank te kruipen. In een veilige, warme setting. Maar in principe kan dit spel overal gespeeld worden. De speluitleg is summier, maar meer is er ook niet nodig. De belangrijkste regel is namelijk dat er geen regels zijn. Wel worden er goede tips gegeven om het gesprek goed te laten verlopen. Heb bijvoorbeeld respect voor elkaars verhaal, laat elkaar uitpraten en gelijk antwoorden is geen must. Het spel is geschikt voor kinderen en volwassenen vanaf 6 jaar. Roos is dus eigenlijk nog een paar maanden te jong, maar pienter genoeg.

Onze ervaring met Vraag maar!

Ik denk dat ik eerst iets over Roos moet vertellen. Roos is namelijk een hoogsensitief meisje, die door een zware en veel te vroege start al heel wat op haar bordje heeft gehad. Roos is een denker en doet dat vooral ‘s nachts. Omdat we al veel verschillende technieken en spellen hebben gebruikt om te achterhalen wat er, met name ‘s nachts, allemaal door haar hoofdje gaat, was ik erg benieuwd naar haar reactie op Vraag maar!

Vraag maar! Elma van vliet

Ze was, om te beginnen, al heel trots dat ze mama mocht helpen met ‘werken’. Dat motiveerde enorm. Samen kropen we op de bank en het spel had weinig uitleg nodig. Om beurten pakten we een kaartje. Sommige kaarten vond ik moeilijker te beantwoorden dan Roos. Bijvoorbeeld:  ‘Wat kunnen kinderen beter dan grote mensen?’ Ik dacht gelijk heel moeilijk en veel te diep na.  Over grote prestaties.  Zo zie je maar hoe een meisje met iets kleins al blij kan zijn, want voor haar was het antwoord heel simpel: ‘ memory en in het speelhuisje spelen’.  Ik vond een aantal vragen echte eye-openers (bijvoorbeeld: wanneer vind je dat ik te streng ben?). Roos kon al verbazingwekkend goed antwoord geven, maar vond het erg lastig om complimentjes van mij te krijgen. Dan dreigde ze af te haken.

Vraag maar! elma van vliet vragenspel

Conclusie

De conclusie is dat Elma van Vliet zichzelf met dit spel heeft overtroffen. Het brengt je als ouder en kind echt dichter bij elkaar en het lukte om mijn 5-jarige goed bij het spel te houden. Het zorgt voor een intiem en fijn moment samen. Echt quality-time.

Win een setje Vraag maar!

Daarom is het des te leuker dat Momambition één setje Vraag maar! weg mag geven! Wil jij ook, op een speelse manier, een goed en open gesprek met je kind.  Doe dan mee met onze moederdag-winactie!

Like Momambtion én Elma van Vliet op Facebook. Laat hieronder een reactie achter, waarom jij het spel graag zou willen winnen en wie weet ben jij aanstaande zondag, 21 mei, de gelukkige winnaar! Een Moederdag cadeautje van ons, voor jou!

Kun je niet wachten? Hier kun je het spel kopen!

26 thoughts on “Vraag maar! Het Vragenspel voor moeder en kind