Bij Passend Onderwijs werk je samen. Ouders, School, Begeleidende instelling en eventueel nog andere disciplines mochten deze nodig zijn. Eens in de zoveel tijd is er een groot overleg op de school van onze oudste. Iedereen zit dan bij elkaar om te bespreken hoe het gaat, wat er nodig is en of de eerder gestelde doelen behaald zijn. Dit alles in het kader van passend onderwijs. Op korte termijn zal er weer een groot overleg zijn. Voor ons is nu het belangrijkste om groep 3 te gaan uitstippelen. Hoe gaan we het leren lezen aanpakken, het rekenen, waar gaan we op in zetten bij de logopedie.

Het leed dat Passend onderwijs heet

Jullie hebben in eerdere blogs kunnen lezen over onze strijd met de begeleidende instelling. In mijn laatste blog schreef ik erover dat we nog altijd geen reactie hadden op onze e-mail. Aan de hand daarvan nogmaals gemaild. Er kwam een reactie…..maar of dit nu de reactie is die we wilde. De betreffende persoon geeft aan, aan te sluiten bij het grote overleg. Met als voornaamste reden “welke ondersteuning er wel/niet vanuit cluster 2 geboden wordt of geboden gaat worden”.

Invulling groot overleg

Wij vinden een dergelijk groot overleg, zoals er nu gepland staat, daar niet de plek voor. Het grote overleg hoort over Vinz te gaan, over zijn vooruitgangen, over groep 3. Ik pas er dan ook voor, om in dat overleg te gaan zitten discussiëren over wat wel en wat niet kan volgens hun. Want daarover verschillen wij enorm van mening. Maar daarover worden wij het ook nooit eens. Hun denken aan de centen, met als doel zoveel mogelijk op de plank te laten liggen. Voor ons staat het belang van ons kind voorop, met als doel, goed onderwijs op niveau. Passend onderwijs, behoefte van het kind is leidend, toch niet de centen?

Niet gehoord worden

We hebben aangegeven dat we het grote overleg daar niet de plek voor vinden. We willen best met ze in gesprek, maar niet tijdens het grote overleg. Ook daar wordt zo overheen gewalst. Hun hebben het in hun hoofd zitten dat mevrouw x aansluit bij het grote overleg dus gebeurd dat ook. Wat wij vinden doet er niet, het gaat er weer om wat de begeleidende cluster 2 instelling vind. Dus wéér het belang van de behoeftes van hun staat voorop. Daarna zijn we er zo van overtuigd dat dit geen zin heeft. De focus ligt zo op hunzelf. Wat hun zeggen is zo. Daar is geen spelt tussen te krijgen in een gesprek want net zoals via de mail zullen ze t dan ook doorduwen en totaal niet horen wat wij aangeven. Passend onderwijs, ouders en school zijn leidend? Waarom duwt de begeleidende instelling zich dan zo door? Of moet ik wat harder gaan roepen en schreeuwen?

Wat dit doet met je als moeder

Wij worden niet gehoord, sterker nog, Vinz wordt niet gehoord. Wij zijn, zijn stem, wij komen voor hem op. Juist omdat het over je kind gaat maakt dat je kwetsbaar. Zijn behoeftes qua onderwijs zijn leidend voor het passend onderwijs. Kwetsbaarheid zorgt er bij mij voor dat ik dichtklap. Zeker in deze situatie, want er zit gewoon zoveel kwaadheid. Met deze gedachte worden wij opgezadeld met een situatie die we niet willen. Gesprek prima maar niet in het grote overleg. Het is door dit alles heel lastig om zelf ook je focus te houden. Want ik ben boos, ik ben geïrriteerd. Met een boos en geïrriteerd gevoel een gesprek voorbereiden is lastig. Bij alles wat ik nu aan voorbereiding doe maak ik, onbewust, toch een bochtje naar het geïrriteerde en boze gevoel en dat we in het gesprek met mevrouw x opgescheept zitten. Het schopt alles in de war. Het is zo’n cirkeltje waar ik dan in blijf ronddraaien. Ik zoek een afslag om daar uit te stappen, maar die krijg ik niet gevonden…..

 

 

Nancy van Bommel

Nancy | Huismanager | Moeder | Zus | Chaoot | Positief | Denker | Gebarentaal