Home LifestyleHealth & Food Dagelijks (eet)Ritueel én 10 gouden peuter-eettips

Dagelijks (eet)Ritueel én 10 gouden peuter-eettips

by Cassandra 5 september 2017 15 comments
Dagelijks (eet)Ritueel én 10 gouden peuter-eettips

Wat we ook proberen, aan de eettafel gebeurt van alles, behalve daadwerkelijk eten. En dan met name bij de warme maaltijd. Want de rest van de dag loopt ze te bunkeren als een malle. Hoe kan mijn peuter in hemelsnaam leven van alleen broodjes, fruit en yoghurt? Dat hele avondeten krijgen we er vaak gewoon niet in… Maar sinds ik volledig thuis ben voor onze dochter en dus meer structuur kan bieden, zie ik een ommekeer. Ook niet elke dag, maar genoeg. Daarom deel ik vandaag onze rituelen én 10 gouden peuter-eettips, zodat jullie wellicht ook wat relaxter aan tafel zitten in de avond.  peuterps

Onze bunker boef aan tafel

Iedere ochtend als we opstaan is het, “Leia hommer, Leia broodje schuddebuikjes”. Onze dame kan flink eten. Wat zeg ik je, het is gewoon vreten. Schuiven. En hoe klein ze ook van stuk is, het is haar niet af te zien. De hele dag door. Broodjes, zoveel mogelijk met verantwoord beleg, fruit, en yoghurtjes. Maar tijdens het avondeten komt er amper een hap in. Groente? Nope. Aardappels? Echt niehieeet! Pasta? JAAAAAA ALTIJD! Maar we kunnen natuurlijk niet dagelijks pasta’s eten, hoewel we dat stiekem niet eens zo heel erg zouden vinden. Hier in huis zijn we fan van Italiaans eten. Pasta’s, ovenschotels, lasagnes, pizza, carpaccio (ja echt maak me daar voor wakker hoor!) en noem het maar op.

Haar eerste hapje

Ik weet nog wel het eerste hapje. Een fruit of groente hapje, sorry ik weet echt nieeeeet meer wat de smaak was. Ging er ook niet heel erg enthousiast in. Een vieskijkend, pruttelend meisje keek mij aan met een gezicht van; HOE DURF JE MAMA! Deze vieze rommel bij mij naar binnen te schuiven. Het was een hilarisch moment. Potjes zijn dus hier ook nooit echt een succes geweest, behalve de potjes met Pasta. Ja hoor, daar heb je hem weer haha! peuter-eettips

Het is een fase, het is een monster, het is een fase

Maar goed. Een tijdje dachten wij, van hey, het is een fase. Het is een fase, ohnee het is gewoon een monster. Neeheeee het is een fase mama! Haha! Mevrouw eet echt goed. Super goed. Overdag. En in de ochtend moeten we haar zelfs remmen omdat ze anders gewoon té veel eet. Want welke peuter eet iedere ochtend 6 boterhammen? Nou die van ons dus… Maar inmiddels niet meer… We waren op den duur zelfs een beetje wanhopig. We probeerden om haar op de trap te laten zitten als ze haar bord niet leegat, of gewoon zonder op bed (maar dat vind ik zielig). Zelf handmatig voeren en dat resulteerde er vaak in dat er meer eten op mij zat (omdat ze het gewoon wegsloeg) dan in d’r buik. Onze oh zo zoete dame, kan echt een drifkikker zijn hoor. Vergis je daar niet in haha

Zoete aardappel met kip peuter-eettips

Ons dagelijkse (eet)ritueel:

07:00 / 07:15 uur opstaan

07:30/08:00 uur Twee boterhammen (eerst één met hartig, daarna zoet) en wat fruit.

09:30/10.00 uur – Fruit met yoghurt

12.00 uur – twee boterhammen, één met hartig, daarna met zoet

12.30 uur – middag slaapje

14:30 uur – Cracker of beschuitje

17.30 uur a 18.00 uur – warme maaltijd

18:45 uur: wassen, tandenpoetsen

19.00 uur : op bed, naar bed

peuter-eettips

Tien gouden peuter-eettips

  1. Koop en bereid eten samen. Zo wordt de stap naar daadwerkelijk opeten wat makkelijker. Leia heeft er altijd erg veel plezier in om boodschappen te doen en zelfs het meehelpen inruimen vind ze erg gezellig. Hoe schattig ook, loopt ze daar met een cola fles (van man, niet van haar) in haar beide armen te sjokken. Oehh beetje zwaar!
  2. Vervang geen maaltijden. Daarmee geef je non-verbaal aan dat de hoofdmaaltijd of het fruit niet nodig is.
  3. Eet je kind niet? Haal het bord eens weg, besteed er verder geen aandacht aan en eet zelf rustig verder. Wedden dat hij dan ineens heel snel zijn bord terug wil?!
  4. Baken de eetmomenten af. Geen stukje fruit tijdens het spelen, maar gewoon aan tafel. (psssst, ik verzaak hierin nog wel eens hoor… Dat we samen lekker een filmpje kijken en onze boterham voor de tv eten, op de bank. Heerlijk!) peuter-eettips
  5. Geef zo min mogelijk extraatjes en laat je kind pas na de maaltijd drinken. Door te drinken worden ze sneller vol. Vooral met water (en Leia krijgt een boel water op een dag). Bij ons is dus de regel dat ze na het warme eten (en omdat bij ons het avondmaal voornamelijk het “probleem” is) pas een beker drinken krijgt. Bij de andere maaltijden krijgt ze het wel naast
  6. Laat je kind zich concentreren op het eten. Laat afleidende attributen weg. Dus geen knuffels of popjes mee aan tafel.
  7. Zorg voor veiligheid, een goede en relaxte sfeer en vaste eetgewoonten (zoals wij ons ritueel uitvoeren). Juist door die herkenbare momenten, krijgt een kind structuur ( heb je die 3 bekende R-en weer).
  8. Verstop groenten en fruit in het eten. Denk bijvoorbeeld aan pannenkoeken, soepjes en smoothies. Broccolirijst of Bloemkoolrijst is ook een hele goede manier om je kind te foppen. Of maak pasta van courgette, verstop bloemkool op een pizza. Dat soort sneaky dingen werken altijd heeeeel goed! Kijk maar eens even tussen onze recepten en laat je lekker inspireren.
  9. Heb je echt echt gevoel dat je kind tekorten heeft aan vitaminen en mineralen… Overweeg dan om je kind een vitaminen-mineralensupplement voor kinderen te geven. Uiteraard niet als vervanging van een maaltijd, maar toevoeging. peuter-eettips
  10. Blijf je je nou echt zorgen maken en eet je kind serieus niets… Dan raad ik je toch aan om een deskundige te raadplegen en dus de huisarts of een diëtist te bellen voor advies.

En last but not least. Let it goooooo. Echt. Werken de peuter-eettips niet. Helaas, pech. Laat het los. Niet drammen. Dat werkt serieus alleen maar averechts. Jij in de stress, peuter in de stress en geen volle buikjes.  Heb jij nog handige peuter-eettips die je met ons wilt delen zodat we het lijstje nóg beter kunnen maken voor ouders die ook met dit probleem kampen? Let us know! peuter-eettips

Disclaimer: Deze zogenaamde gouden peuter-eettips werken voor ons. Dat wil niet per definitie zeggen dat ze voor jou werken. Maar ik wilde wel graag ons ritueel en mijn ervaringen met jullie delen in de hoop dat ze voor jullie ook kunnen werken. 

15 comments

roryblokzijl 5 september 2017 - 09:59

Goede tips. En wat ik zelf wel wil proberen is dat drinken pas ná de maaltijd (avondeten). Mila eet heel goed hoor. We hebben niet te klagen, maar ze drinkt inderdaad van te voren / in het begin heel veel water. En dat is toch niet zo handig.

Reply
Nicole Orriëns 5 september 2017 - 10:31

Ik vind het wel intrigerend dat ritme en regelmaat en rust dus ook veel doen voor het eetgedrag. Leuk is dat.

Reply
Cassandra 5 september 2017 - 10:42

Ja toch wel bijzonder hoe je steeds weer wordt terug gestuurd naar die 3 R-en.. Echt fundamenteel voor kindjes

Reply
Ana Rita 5 september 2017 - 10:36

Klinkt lastig allemaal dit, ik was zelf als kind ook een hele moeilijke eter (sorry mama!). Ook nu als volwassene heb ik echt een hekel aan koken voor mezelf, kan me niet voorstellen hoe het is om elke dag eten voor een klein kind te moeten bereiden en een eetschema aan te moeten houden.. Ik wens je hier veel heel succes mee, hopelijk gaat het gauw beter met de warme maaltijd! Liefs xx

Reply
Cassandra 5 september 2017 - 10:39

Ik snap je helemaal… Ik vind koken voor mij alleen ook geen donder aan… Maar voor het hele gezin eerlijk gezegd ook niet haha! Gelukkig wisselen man en ik altijd af met elkaar… Dan hoef ik het gelukkig niet dagelijks te doen.. Zo saai om weer te bedenken wat je moet gaan eten… Bakken (lekkernijen etc) vind ik dan wel weer heel erg leuk haha! Dankjewel! <3

Reply
Dyonne Bakker 5 september 2017 - 10:40

Een heleboel handige tips. Ik had vroeger ook wel mijn bepaalde eetgewoontes haha, maar Italiaans eten is ook echt lekker 🙂

Reply
Cassandra 5 september 2017 - 10:41

Absoluuuuut! En blijkbaar hebben wij onze Italiaanse liefde aan haar overgebracht… hahah!

Reply
Tessa 5 september 2017 - 11:15

Lijkt me heel vervelend en lastig, maar zolang ze overdag goed eet en alle voedingstoffen wel zo’n beetje binnenkrijgt zou ik er niet een te groot punt van maken. Ik hoop dat deze fase snel voorbij is en ze straks weer lekker mee-eet

Reply
Anniek 5 september 2017 - 11:26

Pasta is hier ook zo’n enorme hit inderdaad haha! Gelukkig nog een vrij makkelijke eter, al zijn er al wel wat opties afgevallen ondertussen, ‘vroeger’ at ze echt alles. Maar ben benieuwd hoe het straks als twonager gaat hihi. Leuke tip over samen eten maken, Lis is er nog iets te jong voor nu maar kan wel ‘helpen’ met haar eigen pannen. Staat ze ook lekker te roeren. Maar lijkt me leuk haar er straks nog meer bij te betrekken.

Reply
mamasliefste 5 september 2017 - 19:12

Hier is eten met vlagen een succes en soms een drama. Ik probeer het drama zo klein mogelijk te houden door er weinig aandacht aan te scheken. Eten ze wel
Of niet, is hun keuze. Iets anders krijgen ze niet. Toetje is er altijd, maar ijs voor wie zijn bord heeft leeg gegeten

Reply
Linda 6 september 2017 - 05:22

Inderdaad let it go… het wordt vanzelf beter, dan blijken ze opeens toch druifjes te lusten of eten ze hun bord leeg terwijl dat daarvoor drama was. Hier geld de regel dat je iets niet lekker mag vinden of weinig trek, maar je eet minimaal het aantal hapjes dat je oud bent (vaak eten ze daarna toch door) en dan krijgen ze ook gewoon een toetje. Bord hoeft niet leeg. Is nu ook discussie op school want veel ouders willen dat overblijf er op let dat alles opgaat en voor mij hoeft dat niet. Zelf heb je ook niet altijd evenveel honger.

Reply
Emma 6 september 2017 - 13:10

Wauw dat zo’n kleintje meer eet op een dag dan ik doe haha. Verbaasde me tijdens het oppassen ook dat dat jongetje meer pannenkoeken kon eten dan ik kan.

Reply
Liset 6 september 2017 - 22:45

Goh, het ligt alweer een tijdje achter me, maar vooral dat laten gaan is een zeer handige tip. Soms denk je dat het nooit meer anders wordt als ze het bord niet op willen eten, maar ze groeien er echt overheen. Hier wordt gewoon iedere dag lekker mee gegeten inmiddels!

Reply
5 tips voor een betere nachtrust van je kind | Momambition.nl 12 september 2017 - 06:51

[…] Health & Food Recepten Travel & Hotspots Winacties Health & Food […]

Reply
Kristel 7 juni 2018 - 19:53

Poeh wat lijkt me dat lastig… Steeds weer nieuwe maniertjes bedenken om je dochter aan het eten te krijgen… De mijne eet werkelijk alles… mag je wakker maken voor een bord aardappelen, groente en vlees… maar is ook weg van pasta en andere buitenlandse gerechten… Als ik dit zo lees, mag ik mijn handjes dichtknijpen… Heel veel succes.. Fijn dat het wel wat beter is geworden!

Reply

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.