Home LifestyleHealth & Food Hoe blijf je gezond tijdens de zwangerschap

Hoe blijf je gezond tijdens de zwangerschap

by Madelon Eugelink 31 juli 2017 2 comments
Hoe blijf je gezond tijdens de zwangerschap

Hoe blijf je gezond tijdens de zwangerschap? Er zijn vele dingen die daar aan mee kunnen werken. Dingen die je moet laten of juist moet doen. Blijf gezond tijdens de zwangerschap door rekening te houden met een aantal dingen. Belangrijk voor jezelf maar ook voor je ongeboren kindje.

Denk hieraan voor de zwangerschap:

Ben je nog niet zwanger maar wil je dat wel graag worden? Dan zijn er ook een aantal punten waar je misschien rekening mee zou kunnen houden. Ik heb er een paar voor je op een rijtje gezet.

  • Eet gezond en gevarieerd. Eet genoeg groenten en fruit en varieer hierin, verspreid over de week verschillende groenten en fruit. Ook zou je vis, vlees, ei en peulvruchten af kunnen wisselen. Zorg dat je voldoende vitamines en ijzers binnen krijgt. Als je elke maaltijd vitamine C-rijke producten neemt dan neemt je lichaam sneller en beter ijzer op.
  •  Je zou voor je zwangerschap eventueel je lichaam kunnen ontgiften door te detoxen. Dit kan op veel verschillende manieren. Zorg wel dat je dit op een verantwoorde manier doet, want op een streng dieet gaan is niet de oplossing.
  • Een gezond gewicht helpt ook mee. Het volgen van een dieet tijdens de zwangerschap wordt echt afgeraden. Ik zou het dan ook echt niet doen! Je baby kan hierdoor sommige voedingsstoffen te weinig binnenkrijgen. Ben je veel te zwaar, dan kun je beter eerst proberen de kilo’s kwijt te raken. Een specialist of diëtist kan je daarbij helpen.
  • Slik foliumzuur en vitamine D.  Als je zwanger wilt worden is het verstandig om alvast voor de zwangerschap met foliumzuur en vitamine D te beginnen. Zo kun je een voorraad opbouwen voor als je zwanger bent.
  • Stop met roken. Het kan leiden tot verminderde vruchtbaarheid. Zowel voor mannen als vrouwen. Je partner zou met je mee kunnen stoppen. En als je eenmaal zwanger bent is dit natuurlijk een stuk minder schadelijk voor je baby.
  • Stop met alcohol. Ook alcohol gebruik kan leiden tot een verminderde vruchtbaarheid. Zowel voor mannen als vrouwen. Alcohol kan de kwaliteit van het sperma verminderen en beschadigen en ook dat van de eicel.

 

blijf gezond tijdens de zwangerschap

Blijf gezond tijdens de zwangerschap.

Ook tijdens de zwangerschap is het natuurlijk van belang dat je gezond blijft leven. Ik geef je hieronder een aantal informatieve tips mee.

Je weerstand tijdens de zwangerschap.

Hoe fitter en gezonder je bent, hoe beter je weerstand is. Als je zwanger bent is het goed om je weerstand te houden of te verhogen. Alle veranderingen in je lichaam zorgen er namelijk voor dat je weerstand vermindert, waardoor je ook eerder verkouden kunt worden of de griep krijgt. Gelukkig zijn er genoeg dingen waarmee je je weerstand goed kunt houden of verhogen. En dus gezond tijdens de zwangerschap kunt blijven leven.

Bewegen tijdens de zwangerschap.

Beweging is  natuurlijk bijna nooit verkeerd. Maar als je zwanger bent kan sport en beweging erg goed voor je zijn. Soms is het moeilijk om veel in beweging te blijven door complicaties zoals bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit. Beweging is dan goed maar je moet het niet overbelasten. Probeer tijdens je zwangerschap zo lang mogelijk in beweging te blijven. Mocht je niet willen of kunnen sporten dan kan je toch in beweging te blijven. Pak de fiets of de benenwagen eens in plaats van de auto. Wandelen en fietsen zijn uitstekende manieren om in beweging te blijven als je zwanger bent. Ook zwemmen is erg goed voor je, als je rugklachten hebt zou dit helemaal prettig voor je kunnen zijn. Ook is yoga een geschikte sport.

Leef gezond. Zo blijf je gezond tijdens de zwangerschap.

Het klinkt zo makkelijk, leef gezond en je kunt je weerstand verhogen. Natuurlijk wil je de juiste en gezonde voeding eten. Laat je dingen staan die slecht zijn voor jezelf en je baby. Maar laten we eerlijk zijn we hebben allemaal weleens zin in een vette hap, lekkere reep chocolade of een wat minder gezond tussendoortje. En weet je? Dat maakt niet zoveel uit. Tuurlijk 7 dagen in de week alleen een patat oorlog eten is niet aan te raden. Maar om nou alle even niet zo gezonde dingen te laten staan dat is een beetje onzin. Zorg er wel voor dat je geen voeding eet waar toxoplasmose in kan zitten. Dit is een parasiet die in rauw voedsel kan zitten.  Bijvoorbeeld carpaccio, filet American of verse brie. Voor een volwassene is dit niet schadelijk, je zou er bij uitzondering een beetje grieperig van kunnen worden, maar voor een baby kan deze bacterie erg gevaarlijk zijn. Zo zou je een miskraam kunnen krijgen of je baby zou er afwijkingen door kunnen krijgen. Je verloskundige kan je hierover alles vertellen welke producten je absoluut niet eten mag.

gezond tijdens de zwangerschap

Neem je rust. 

Rusten is zo ontzettend belangrijk voor jou maar ook voor je kindje. Rust is voor de groei van je baby erg goed en natuurlijk is rust ook goed voor je weerstand. Probeer zoveel mogelijk slaap te pakken want dit kan aan het eind nog wel eens lastig worden. Je kan bijvoorbeeld last krijgen van rusteloze benen met nachtelijke kuitkrampen en dus minder slaap. Zorg dat je ook lekker kunt ontspannen. Doe wat voor jou ontspannend is, dat is namelijk niet voor iedereen hetzelfde. Maar zorg ervoor dat je stress probeert te vermijden. Ga niet op het laatst verbouwen of met de babykamer bezig. Doe dit op tijd in je zwangerschap. Je zult er een stuk beter door slapen.

 

Dit zijn een aantal tips om gezond tijdens de zwangerschap te blijven die ik je graag mee wou geven. Heb jij nog aanvullingen of tips?

 

Liefs Madelon

 

Dit vind je misschien ook leuk

2 comments

Gevolgen van bloedarmoede tijdens de zwangerschap | Momambition.nl 6 augustus 2017 - 06:31

[…] Gezondheid & Voeding […]

Reply
Gevolgen van bloedarmoede tijdens de zwangerschap – Meer Met Mama 13 september 2017 - 13:25

[…] ijzerrijk voedsel te eten kun je bloedarmoede door ijzertekort voorkomen. Door gezond en gevarieerd te eten bouw je een mooie buffer op. Vooral als je hier voor de zwangerschap mee […]

Reply

Geef een reactie