Home AMBITION Time-management voor werkende moeders

Time-management voor werkende moeders

by Cassandra 8 augustus 2016 15 comments
Time-management voor werkende moeders

Ik krijg best wel vaak de vraag hoe ik dat toch doe; werken, een gezin en een blog onderhouden. En dan ook nog eens mijn huishouden, administratie en alle andere 100 dingen en afspraken die er tussendoor komen. Mijn Key-word is dan toch echt planning! Time-management voor werkende moeders is ideaal en ik geef vandaag mijn eigen tips die voor mij goed werken. 

Time-management voor werkende moeders

Sta  30 minuten eerder op

Voor de duidelijkheid, ik ben echt geen ochtendpersoon, maar ik merk dat wanneer ik wat eerder op sta, ik veel meer rust heb om Leia en mezelf klaar te maken voor een werkdag. Door een half uur eerder op te staan dan de rest van het gezin, kan ik heerlijk rustig douchen, m’n haar doen en ook nog eens m’n gezicht sminken. Stiekem lees ik dan ook nog even mijn favoriete blogjes, check ik mijn mail en maak ik het ontbijt klaar. Daarna maak ik Leia wakker, was ik haar en kleed d’r aan om d’r vervolgens aan d’r ontbijt te zetten.

Maak lijstjes

Lijstjes maken is echt ideaal en het maakt je hoofd meteen een stuk leger. Schrijf alle dingen die je nog moet doen op en streep ze af als je de taken hebt volbracht. Wanneer je een aantal hebt kunnen afstrepen, geeft dat meteen een voldaan gevoel. Daarnaast besef je dat wanneer je lijstjes maakt, het eigenlijk niet eens zoveel is wat je nog moet doen, je hoofd kan dingen soms veel “erger” maken dan het daadwerkelijk is. Het brengt in elk geval veel rust.

Natuurlijk kun je het moederschap niet volledig plannen, er gebeuren genoeg dingen waar je zelf geen invloed op hebt. Maar ik merk dat ik er een stuk productiever van wordt, ook in het bloggen want daar maak ik ook altijd lijstjes voor. Desnoods maak je een time-line planning waarbij je bijvoorbeeld eens per maand of eens in de 2 weken (dit doe ik zelf) je administratie bijwerkt en je je huishoudelijk taken per dag in kunt plannen. Geef jezelf bijvoorbeeld een half uurtje per dag en pak iedere dag een andere kamer aan. Zo blijft je huishouden behoorlijk netjes en geef je man ook dat half uurtje om dingen te ondernemen in het huishouden. Vele handen maken licht werk en een schoon huis.

Lees ook: 5 handige tips om je werkplek georganiseerd te houden (en dus ook je hoofd)

Leer “Nee” zeggen

Ik ben altijd al een people-pleaser geweest. Best lastig, want nee zeggen zat niet in mijn aard, ik wilde altijd alles voor iedereen doen. Maar dat is simpelweg onmogelijk en na een total breakdown werd het duidelijk dat ik wat meer rust moest nemen en vaker nee moest leren zeggen. Wat een verademing! Helaas zien sommige mensen dat als bitchy gedrag, maar dat is natuurlijk niet het geval. Ik moet gewoon leren om voor mezelf en mijn eigen rust op te komen en ja daar ben ik nog steeds af en toe zoekende in. Maar zet wel prioriteiten en zet je gezin en jezelf daarin altijd bovenaan.

Delegeren

Iets wat ik echt heb moeten leren is delegeren. Ik wil ALTIJD alles zelf doen, waarom? Zodat ik zelf de controle houd en wanneer er dan een fout wordt gemaakt, ik boos kan worden op mezelf. Jup, ik ben een perfectionist en een controle-freak. Handig? Nee totaal niet! Ergerlijk zelfs! Ik heb daarom echt moeten leren delegeren, taken uit handen geven. Ja ook het opvouwen van de was, dan ligt een broek maar opgerold in de kast. Niemand die het ziet en de was is wel lekker weg. Ik moet zeggen dat ik er al een stuk relaxter onder ben geworden.

Ga wat vroeger op bed

Nou moet ik bekennen dat dit mij niet iedere avond lukt. Maar wanneer ik rond 22.00 uur op bed ga ben ik de volgende ochtend toch een stuk frisser en uitgeruster waardoor ik de dag een stuk beter aan kan!

Prep it!

Smeer broodjes een dag van te voren (leg ze natuurlijk wel in de koelkast), leg alvast de kleding klaar en maak je eigen werktas + de rugzak van je kind alvast klaar. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?! Dit scheelt je in de ochtend een hoop aankleed-stress. Je kan dan ook weer een keer delegeren en man de kinderen uit bed laten halen zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij een vreemde mis-match maakt in de kleding. Want hey, het ligt toch al klaar.

Lees ook: 3 trucjes om je ochtendritueel makkelijker te maken

Verlaag je verwachtingen

Tijdens de eerste 6+ maanden van het leven van mijn dochter, gebruikte ik elke seconde van mijn dochters slaapje alsof het mijn laatste was zodat ik ervoor kon zorgen dat ik niet achterop raakte met de alledaagse taken en dacht ik een perfecte huisvrouw, studente (toen studeerde ik nog) en vrouw te zijn.

Ik stofzuigde om de andere dag, ik schrobde onze toiletten 2 keer per week, ik streek al onze kleren en schreef al mijn artikelen.Time-management voor werkende moeders

Tot ik mij op een dag realiseerde dat die dingen alleen belangrijk zijn voor mij, en dat mijn dochter en man eronder leden dat ik zo obsessief bezig was met alle (teveel opgedragen) taken te volbrengen die ik mijzelf op droeg, naast mijn normale drukke leventje. Dus, ook al haat ik het stof op onze donkere hardhouten vloeren, wenste ik dat ons toilet schoner is en onze kleding gestreken is.. is het voor mij veel belangrijker dat wij alle 3 gezond en gelukkig zijn met elkaar. Time-management voor werkende moeders

Dus mocht je je irriteren aan de stof muisjes onder onze bedden, ik wil je best laten zien waar de stofzuiger staat hoor. Be my guest 😉 Time-management voor werkende moeders

Neem eens een pauze

Tussen een moeder en vrouw, het houden van ons huishouden, het vinden van de tijd om te bloggen, mezelf er fatsoenlijk uit te laten zien, en het doen van de miljoen andere dingen op mijn ‘to do’ list elke dag.. Voel ik mij  vaak alsof ik draai op de automatische piloot. Time-management voor werkende moeders

En dat is oke. Dat zijn mijn keuzes en ze werken voor mij. Maar zodra het weekend is, trek ik een spreekwoordelijke lijn. PAUZE en tijd om leuke dingen met het gezin te ondernemen. en probeer (ja dat gaat me niet altijd even goed af) ik mijn telefoon en mail even te laten voor wat het is. In het weekend moet de focus op het gezin liggen en soms doen we het hele weekend helemaal niks, lekker televisie kijken, kleuren, spelen met Duplo of even langs de hertjes. Niet spannend, maar wel relaxed.

 

Ik ben benieuwd of jullie wat hebben aan mijn tips omtrent time-Management voor werkende moeders en of jullie nog leuke aanvullende tips hebben?

Dit vind je misschien ook leuk

15 comments

Josan 8 augustus 2016 - 07:35

Heerlijk artikel Cassandra. Die tip om eerder op te staan ga ik eens uitvoeren.

Reply
Angela 8 augustus 2016 - 08:30

Ik kan me wel herkennen in jouw verhaal, ik heb een dochter van 1,5 en ben 23 weken zwanger, daarnaast werk ik vanuit huis aan mijn bedrijf Lizzmedia Online Marketing & Webdesign, en heb ik naast 2 blogs een virtueel vastgoed, en run ik het huishouden en doe ik zelf mijn boekhouding, mijn man is ook ondernemer en is altijd druk, maar hij helpt me mega veel in het huishouden vanwege mijn bekkeninstabiliteit en voorliggende placenta. Vanaf september gaat mijn dochter anderhalve dag naar het kinderdagverblijf, en een dag naar oma, dat scheelt zoveel.. Maar zie daar best tegenop!

Reply
Cassandra 11 augustus 2016 - 15:00

Kan ik me goed voorstellen dat je daar tegenop ziet, maar uiteindelijk went het wel hoor. Komt vast goed! Fijne zwangerschap nog gewenst xxx

Reply
Astrid 8 augustus 2016 - 11:40

Herkenbaar 🙂 Ik heb op een gegevent moment mezelf opgelegd dat ik niks mocht doen als mijn zoontje zijn middagslaapje had. Dan kwam ik echt even tot rust. Anders bleef ik maar door gaan.

Reply
Joyce 8 augustus 2016 - 15:51

handige tips Cas !

Reply
Letitia 9 augustus 2016 - 19:21

Ik ben dan wel geen moeder, maar toch is het hele werken, je huishouden doen, mensen willen pleasen mij bekend. Veel tijd voor het gezin, of in mijn geval voor mezelf, blijft er dan niet over. De tijd gaat zo snel! Ik merk sinds ik ‘s ochtends ook iets eerder opsta, mijn brood alvast smeer en mijn kleding voor de volgende dag al klaar leg, dit al veel meer rust geeft. Zo zijn het soms maar kleine aanpassingen.

Reply
Yvonne 22 januari 2017 - 19:25

Handige tips! Een half uur eerder opstaan is hier helaas geen optie. Zodra de jongste ook maar een kraakje hoort is ze wakker en wil ze er ook uit. Verder wel heel bruikbaar, nu nog de praktijk hè?! 😉 Maar het lukt me toch aardig om 3 dagen te wachten, 2 kids blij te maken en het huishouden te doen. Op mijn blog verschijnt “maar” 3 keer per week wat nieuws, meer is gewoon niet haalbaar. En dat vind ik okee… het is toch iets wat ik doe omdat ik het leuk vindt. 🙂

Reply
Nicole Orriëns 27 juli 2017 - 11:15

Vroeger opstaan vind ik een hele goede. Daar valt vaak nog wat tijd te veroveren. En dingen uit besteden die een ander ook best kan doen vind ik ook een fijne tip.

Reply
Hellen 27 juli 2017 - 12:28

Oh, wat is dit herkenbaar! Als moeder weet ik hoe snel de tijd wel niet vliegt, maar wij hebben een familieplanner. Hier plannen we alles in, zodat we genoeg tijd overhouden voor qtime én datenights. Ik geef er binnenkort een workshop over voor moeders, want het is en blijft lastig.

Reply
Sanne 27 juli 2017 - 12:30

zeer goede tips,de lijstjes hou ik van. Alleen durf ik bijna nooit nee te zeggen.

Reply
Jamey 27 juli 2017 - 14:00

Ik ben echt nooit te laat. Als ik te laat ben is dat echt de schuld van bram whahah

Reply
capitalmonday 27 juli 2017 - 14:16

Poe ik vind het allemaal wel wat heftig klinken hoor. Ik ben zelf geen moeder maar heb er nu al af en toe moeite mee om alles goed te laten verlopen.

Reply
Cassandra 28 juli 2017 - 11:04

Wat vind je precies heftig klinken?

Reply
mamasliefste 27 juli 2017 - 14:24

Goede tips! Zeker goed om je verwachtingen bij te stellen. Ik probeer ook altijd te bedenken wat ik wel heb gedaan ipv wat ik allemaal niet heb gedaan

Reply
Merel 28 juli 2017 - 07:40

Hele goede tips. Hier moet ik eigenlijk mee aan de slag want loop nu vaak te rennen in de chaos. Althans, wat t gezin betreft. Maar een halfuur opstaan voor Rose wakker is, gaat me niet lukken vrees ik. Ze wordt 6 uur klaarwakker ?

Reply

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.