Smiley communicatie: wáárom?

Zojuist betrapte ik mezelf er weer op. Tijdens het typen van een zakelijke e-mail een smiley toevoegen. Waarom, waarom, waarom?

BETRAPT op veelvuldig gebruik van smiley’s

Of eigenlijk, op het veelvuldig gebruik van smiley’s. Hebben jullie dat nou ook? Ik betrap mezelf er regelmatig op. Als ik mijn onderbewustzijn haar gang laat gaan, staan er in mijn teksten achter élke zin een smiley (hier zou dan dus een :| komen die uit frustratie z’n haar uit z’n kop trekt…). Waarom doe ik dat? Mijn eerste reactie is: automatisme. Maar is het dat eigenlijk wel? Na dit realisatie-proces opende ik mijn whatsapp en zie ik aan het eind van bijna elk bericht zo’n geel gezichtje. Wow…

Face-to-face gesprekken vs de smiley

Ik houd eigenlijk veel meer van de face-to-face gesprekken. Daarin kan ik iemand peilen, zien of iemand een grapje maakt of serieus is. De mimiek die daarbij komt kijken is belangrijk, ook in mijn uiting naar een ander toe.

Maar nu? Nu gebruiken we voor bijna alles digitale communicatie. Ik heb er vaak moeite mee om de ondertoon van bepaalde berichtjes te ontcijferen. Of ik lees juist een ondertoon waar die er eigenlijk helemaal niet is, of in ieder geval niet bedoeld is.

Ik gebruik het dus om het gebrek aan mimiek, tijdens een digitaal gesprek, op te vullen en om een digitaal gesprek wat vriendelijker te laten overkomen. Zo’n gesprek lijkt namelijk nogal gauw ‘kortaf’.

Zakelijk gebruik

Maar nu, is het acceptabel om smiley’s te gebruiken in een zakelijke tekst? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-mail, zakelijk blog of andere manieren. Ik persoonlijk stoor me hier niet aan, vind het juist wel leuk als mensen met behulp van een :) met mij communiceren. Maar ik kan me ook voorstellen dat, vooral de wat oudere generatie, er mensen zijn die hier wel moeite mee hebben. En tegen die mensen wil ik zeggen: Sorry! Sorry dat ik, geheel onbewust, een smiley toevoeg aan mijn bericht aan u. Maar eigenlijk is het gewoon, omdat ik extra vriendelijk wil overkomen :). (Ja, ik deed het écht, op het eind een :) ).

Gebruik jij wel eens smiley’s in een zakelijk bericht? En gaat dat dan onbewust of bewust?

4 thoughts on “Smiley communicatie: wáárom?

  • Niet in zakelijke correspondentie, maar doorgaans gebruik ik ook vaak smileys. Het is leuk en geeft de boodschap iets extra’s mee. Ik had met mezelf afgesproken dat ik in blogs geen smileys zou gebruiken. Fail, haha.

  • lotuswritings84 says:

    Ja ik doe het ook haha, inderdaad om te laten weten hoe ik het bedoel. Soms dus per ongeluk ook in zakelijke communicatie. Meestal ontdek ik het op tijd.

  • Ik betrap mezelf daar ook op, hoor ;) En inderdaad, voor de redenen die je hierboven aanhaalt. Omdat ik vooral wil dat de mensen aan de andere kant ook wel opmerken wanneer ik iets grappend bedoel, want met dat sarcasme van me soms… :D

Laat een reactie achter bij Mrs CurlyReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.