Rapport Stress | Stressen om het rapport van de kids…

Door Andrea: Rapport stress ken je dat? Nou ja, misschien is stress een te groot woord! Gezonde spanning dan?

Ik ben in het “bezit” van 2 kids met beide dezelfde genetische achtergrond. Beide 1 zelfde vader en 1 zelfde moeder. Toch zit er zo’n gigantisch verschil tussen deze 2 mooie mensjes. Over het algemeen vind ik dat prachtig. De één een beetje meer van die, de ander een beetje meer van de ander. En dat maakt hen uiteindelijk weer compleet uniek!

Rapport-Stress of spanning…

Als het op schoolresultaten aankomt is er toch wel degelijk een groot verschil. Zijn ze jonger merken ze dat niet direct op. Maar nu ze ouder zijn wordt het verschil toch wel opgemerkt. Dochterlief was enorm nieuwsgierig naar haar prestaties. Mam ik ben toch zeker wel vooruit gegaan hè? Ze voelt echt wel, en ziet het natuurlijk ook in de klas om haar heen, dat er kinderen zijn bij wie het allemaal ietsje soepeler en gemakkelijker gaat. Zoonlief zegt simpel ; hier is mijn rapport!! Hij zegt nog net niet op zijn Twents “red oe ‘r met”.                                                                                                                            

Ik begon met de meest opgewonden van de twee. Mam, ik heb wel gekeken en juf schrijft dat ik nieuwsgierig ben. Nou zeg! Das niet waar. Maar is nieuwsgierig iets negatiefs dan Noor? Je kan toch ook graag nieuwe dingen ontdekken, dat is ook nieuwsgierig. Oké, dat werd opgepikt.                       

De scores van de CITO waren helaas wel als verwacht. Ruim beneden gemiddeld. Een paar o-tjes van onvoldoende op de taken waarvan we al ongeveer sinds groep 1 weten dat ze daar moeite mee heeft. Maar dan…..dan zie ik een G van GOED! Die geven ze bij onze school niet snel. Duidelijk mag zijn waar ze GOED in is; lichamelijke beweging. Tja, ik denk als er een superdesuperGOED zou bestaan ze haar deze ook konden geven. Mijn meisje kan bewegen….veel bewegen, soepel bewegen dat wil je niet weten. Of heet dat ook “niet zo goed kunnen stilzitten”?  En dan volgt er nog een G!! En die goed is voor behulpzaam zijn!!!!

Rapport 1 en Rapport 2

Rapport 2 was al geopend en het kleine mannetje doet het fantastisch. De scores van de CITO zijn erg goed, zijn houding, zijn gedrag in de klas, taakgericht, doelgericht, goed kunnen terug vertellen. Oftewel, ik zit hier met een complete duo-penotti. Natuurlijk rijkt zijn IQ inmiddels ook zo ver dat hij de lijntjes van de CITO’s ging vergelijken met die van zijn zus. Heeee kijk dan…die van jou zijn allemaal onderaan en die van mij juist bovenaan. Mijn rapport is dus beter! Whoeps! Want ja, zijn resultaten zijn inderdaad een stuk beter. Maar voor zijn grote zus voelde deze opmerking niet zo lekker.

Prestaties en resultaten zijn iets anders 

Mam is dat zo? Is het rapport van Cas zoveel beter? Kijk…..en dan moet je dus snel schakelen. Want te lang nadenken zegt….euhm ik ben iets goeds aan het verzinnen maar het is een beetje lastig. Te snel is ook weer niet goed! Ik legde haar uit dat de resultaten van de toetsen van Cas wel hoger waren. Maar Noor, dan hebben we het over groep 2 tegenover groep 4. Dat is nogal een verschil in hoe moeilijk alles is toch? Ja, eens! Maar het betekent niet dat je niet goed gepresteerd hebt. Als je je uiterste best doet, dan is dat de beste prestatie. En hoe dan de resultaten zijn…….tja, daar kan je niet altijd alles over zeggen.

Maar weet je waar mama het meest trots op is? Wat mij een heel, heel gelukkige mama maakt? Dat jij een GOED hebt voor BEHULPZAAM ZIJN! Want weet je lieverd, rekenen en taal kan je leren. Maar behulpzaam zijn dat ben je of dat ben je niet. Dat zit in je! Dat is jouw karakter zoals je van jezelf bent. En mama is trots, apetrots dat jij iemand bent met een prachtig hartje! Een hart dat voor anderen klaarstaat. Dat anderen wil helpen. Dat met een kindje uit de klas dat het moeilijk vind om alleen te zijn ALTIJD mee wilt naar de WC zodat ze zich fijner voelt. Dat je ook zo geweldig goed kan delen. Dat je niet bezitterig bent. DAT….DAT zijn voor mama de beste scores in het leven.                        

En ja, school is heel erg belangrijk! Maar hoe jij als meisje in het leven staat, hoe jij je gedraagt  in de maatschappij, ik denk dat daarvoor geen toetsen zijn maar als die er waren, dan scoorde jij de hoogste lijnen!

Afbeelding kinderen via shutterstock

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.