Home Health & Food Platte buik voor de zomer? Stop met calorieën tellen!

Platte buik voor de zomer? Stop met calorieën tellen!

by Cassandra 17 februari 2016 7 comments
platte buik

Is calorieën tellen de enige route naar een platte buik? Zorgen kleinere maaltijden voor minder trek? In tegenstelling tot wat je misschien hebt geleerd, werkt het concept van vijf kleine maaltijden per dag lang niet voor iedereen. De nieuwe filosofie?

Eten op je eigen manier

Je eet het gezondst als je op je eigen manier eet, oftewel: als je het prettiger vindt om minder vaak per dag een substantieel maaltijd te eten, dan is er geen enkele reden om jezelf te dwingen het tegenovergestelde te doen. Hoewel het aantal maaltijden niet veel uitmaakt, maakt de omvang ervan wél uit. Volgens de onderzoekers aan Purdue University is het grootste probleem van ons eetgedrag dat tussendoortjes hele maaltijden zijn geworden en onze maaltijden zelfs hele schranspartijen. Dertig jaar geleden at de gemiddelde vrouw ongeveer 360 calorien aan tussendoortjes.

Nu is die hoeveelheid gestegen naar een schrikbarende hoeveelheid van maar liefst 580 calorieën voor één tussendoortje! Wauw! Die extra calorieën dragen bij aan de overtollige rondjes op je lichaam – een teveel aan calorieën in de vorm van chips zet net zo aan als het zelfde aantal calorieën aan amandelen (buiten beschouwing latend dat amandelen veel meer gezondheidsvoordelen bevatten dan chips natuurlijk). De moraal van dit verhaal: hoe vaak je ook eet, let op dat je porties niet te groot zijn.

Is calorieën tellen de enige route naar een platte buik?

Het is zeker waar dat het bijhouden van je calorie inname kan helpen een gezond eetpatroon vol te houden, maar het is niet noodzakelijk als je gewicht wilt kwijt raken. Sterker nog, als je teveel bezig bent met wat je in je mond stopt, kun je daar juist weer van aankomen, hé?! Wat?! Onderzoek toont aan dat je van stress gaat eten. Als je je zorgen maakt over elke rottige calorie, kun je die calorieën app beter van je telefoon verwijderen.

Zorg in plaats daarvan dat je jouw bord vult met magere eiwitten, groenten, fruit en volkoren granen. Aangezien er in dit soort voeding heel veel voedingsstoffen in relatief weinig calorieën zitten, kun je meer eten en een vol gevoel bereiken zonder je taille te vergoten. Voor mij werkt het bijhouden van calorieën dan ook totaal niet, ik word er knettergek van om continue met mijn voeding bezig te zijn haha.

Volgende week : Veroorzaken koolhydraten buikvet? En hoe weet ik welke vetten goed zijn?

Houd jij je calorie inname bij?

 

7 comments

Channah 17 februari 2016 at 17:22

Eigenlijk tel ik nooit calorieën, maar ik vind het wel heel erg interessant om te zien hoeveel calorieën, vetten, eiwitten etc iets bevat. Dat komt ook omdat ik een best strikt eetschema heb, maar ik probeer niet overal calorieën in te zien ipv eten bijvoorbeeld, haha. Ik weet van mezelf dat ik dan ook erg obsessief wordt, en dat wil ik absoluut niet!

Reply
Judith 17 februari 2016 at 21:14

Ik tel geen calorieën maar was er wel 1 die 5x per dag veel te veel at. Daar let ik wel op nu en het werk hoor..

Reply
Iris 18 februari 2016 at 10:49

Calorieën tellen is de grootste onzin die er is qua afvallen en dieet! Het gaat er om wat je eet en in welke hoeveelheden. En dan heb ik het met name over suikers, zouten en andere toegevoegde zaken die enorm slecht zijn voor ons lichaam.

Reply
Cassandra 18 februari 2016 at 11:11

Klopt, dat is ook wat ik schrijf ☺️

Reply
Vlijtig Liesje 19 februari 2016 at 10:29

Ik houd het niet bij. Teveel werk. Maar ik houd wel bij hoeveel calorieën ik ongeveer verbrand met mijn Fitbit.

Reply
MommyLovesPink 24 mei 2017 at 13:10

Ik tel ze niet echt, maar wel globaal. Maar dat is meer een medisch dingetje. Ik word ziek van bijna al het fruit en dat staat in elk gezond voedingspatroon. Voeding is wat dat betreft best heel persoonlijk.

Reply
Shirley 27 mei 2017 at 07:52

Ik tel ze wel maar ook omdat ik dan gelijk een goed overzicht heb hoeveel vetten, eiwitten en koolhydraten ik binnen krijg. Mijn lichaam kan niet tegen suikers (darmziekte). Ik doe dit dus niet om af te vallen maar om op gewicht te blijven en controle te hebben.

Reply

Geef een reactie