Home AMBITION Kantoorwandelaars | Bewegen is beter voor je brein

Kantoorwandelaars | Bewegen is beter voor je brein

by Cassandra 23 januari 2017 1 comment
Kantoorwandelaars | Bewegen is beter voor je brein

De één zet een fietsje onder het bureau, de ander gaat hoelahoepen in de pauze. En dan wordt er ook nog al wandelend vergaderingen gehouden. Bewegen is goed voor je brein. Dus hoezo: zittend beroep zo’n kantoorbaan? 

Wanneer je ergens binnenkomt, is het ‘t eerste wat je hoort: ‘Ga lekker zitten.’ Neerploffen is zo vanzelfsprekend in onze cultuur. Een van de plekken waar we dat het meest doen is op kantoor. Logisch ook, want als je achter een computer of telefoon moet werken, is dat wel zo comfortabel toch? Maar behalve gemakkelijk, is het dus ook ongezond, zo blijkt steeds vaker uit onderzoek. De kranten stonden in 2015/2016 vol met hoe slecht langdurig zitten is. Het werd qua nadelige effecten zelf vergeleken met roken. De boodschap was duidelijk; uit die (bureau)stoel allemaal en bewegen!

Bewegen is beter voor je brein

Bewegen is niet alleen van belang voor de lijn, maar zeker ook voor de conditie van het brein. Dat is de boodschap in elk geval van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, schrijver van het boek; Laat je hersenen niet zitten – Hoe lichaamsbeweging de hersenen jong houdt. Scherder doet al jaaaaaren onderzoek naar het onderwerp en wat blijkt? Beweging verbetert het leervermogen, de concentratie en het geheugen. Daarnaast blijkt het ook heilzaam bij psychische klachten als stress, verslaving en depressie. Dat komt omdat lichaamsbeweging en herseninspanning een beroep doen op dezelfde circuits in het brein. Bovendien zorgt beweging voor een betere doorbloeding van de hersenen en heeft het een positief effect op de neurotrofines – voedingsstoffen – in het brein, waardoor onze chemische huishouding beter functioneert. Een geruststellende gedachte; volgens Scherder is het nooit te laat om met meer beweging te beginnen. Ook als je pas op latere leeftijd de sportfiets ontdekt, verbeter je daarmee je conditie, je gezondheid, stemming én hersenfuncties. Het is voor mij dus nog niet te laat hahah!

In deze sectoren zitten we het minst:

  • Detail- en groothandel
  • Horeca
  • Overige dienstverlening
  • :landbouw, tuinbouw en visserij
  • Gezondheidszorg

bron: Sedetary Behavior in Dutch workers (2007)

In deze sectoren zitten we het meest:

  • Automatisering
  • Zakelijke dienstverlening
  • Overheid en rechterlijke macht
  • Transport en (vracht)vervoer
  • Bank- en verzekeringswezen

Morgen mee beginnen (en het kost niets)

  • Creëer een afval eiland. Zet alle prullenbakken bij elkaar, in het midden van de kantoortuin of in de gang, zodat je telkens als je iets wilt weggooien een loopje moet maken
  • Stel je computer in op de printer die het verst van je bureau staat.
  • Let erop dat het kantoor niet te warm is. Daar word je sloom van en het maakt dat je minder beweegt
  • Gebruik een toilet op een andere verdieping dan waar je werkt (en dan wel de trap nemen natuurlijk)
  • Wen jezelf aan alleen nog maar staand te bellen

Ook leuk om te lezen: zo blijf je fit met een kantoorbaan

Actieplan met collega’s

Net als andere goede voornemens houd je bewegen op het werk beter vol als je elkaar motiveert. Bovendien: zien zitten doet zitten. Samen met je collega’s een plan maken dus! Wel staand uiteraard. Spreek met je afdeling af dat iedereen voortaan zijn eigen koffie haalt, en vanaf nu alleen nog de trap neemt (ik hoop niet dat je op de tiende verdieping werkt haha!). Wie in de lift wordt gezien moet een euro in de pot doen. Met het gespaarde geld kun je een gezamelijke borrel plannen of het doneren aan een goed doel. Als je in een kantoortuin werkt, geef je elke dag iemand anders wekkerdienst. Die persoon zorgt ervoor dat elk kwartier of half uur een kookwekker afgaat. Dat is het teken dat iedereen even opstaat. Neem de wekker ook mee naar (zit)vergaderingen. Na elk belletje schuift iedereen één plak naar rechts. Staand vergaderingen voelt in eerste instantie waarschijnlijk wat ongemakkelijk, maar als je even doorbijt krijg je er een hoop voor terug.

Vergaderingen waarbij iedereen staat, duren namelijk alleen een stuk korter, bovendien schijnt het staan ook de concentratie en creativiteit te bevorderen. Ben je met max 3 mensen, dan kun je ook wandelend vergaderen, bijvoorbeeld door samen in de gang op en neer te lopen. Of gewoon lekker buiten. Dit doen ze op mijn oude stageplek bij de HanzeHogeSchool ook voortdurend. evenals Lunchwandelingen. Heerlijk! Even een half uurtje aan de wandel en uitwaaien. Het allerbelangrijkste voor je gezondheid is om gedurende de dag zo vaak mogelijk kort te bewegen. Maar dat betekent niet dat langere actieve pauzes niet óók goed zijn. Vorm een clubje en laat iedere maand iemand anders een korte, dagelijkse activiteit verzinnen die je gemakkelijk samen kunt doen. Overgooien, hoelahoepen of simpele yogaoefeningen bijvoorbeeld. Plan de beweegbreak bij voorkeur halverwege de middag, als de meesten van ons een beetje inzakken. Ben je daarna meteen weer bij de les.

Heb jij ook een zittend beroep? Hoe ga jij hiermee om? Hoe zorg jij dat je voldoende beweging krijgt?

1 comment

Aileen 28 januari 2017 - 11:40

Wat een handige tips. Ik werk thuis en zit dan ook vaak. Tegenwoordig doe ik zoveel mogelijk dingen op de fiets of lopend en daarnaast af en toe thuis sporten.

Reply

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.