De avonturen van Joep & Koos | Kinderboek recensie

De avonturen van Joep & Koos, is een kinderboek voor peuters en kleuters, geschreven door Yvonne Ramerman. Shirin van onze redactie mocht dit leuke prentenboek recenseren met haar jongens en deelt vandaag haar ervaringen.

Lezen met kinderen

We weten allemaal wel hoe belangrijk het is om met je kind te lezen. Het is namelijk ontzettend goed voor de spraakontwikkeling en voor de prikkeling van de fantasie. Maar ook het leren van normen en waarden gaat voor een gedeelte via boeken. Je kent vast zelf nog wel een verhaal van vroeger over hoe hoe het goede het kwade verslaat. Allemaal boodschappen die verstopt kunnen zitten in een boek.

Tegenwoordig leven we in een wereld waarin boeken in overvloed te verkrijgen zijn. Super fijn voor een boekenwurm zoals ik. En om eerlijk te zijn kan ik niet wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn om ook zelf te kunnen genieten van een goed boek. Ik heb al een lijstje klaar met boeken die ze echt MOETEN lezen! (als ze willen natuurlijk haha)

Voorlezen

Op dit moment lees ik natuurlijk nog voor, ook dit vind ik super leuk! Je merkt echt hoe de kinderen de kennis en verhalen opslurpen. En ik vind het leuk om klassieke of juist nieuwe verhalen samen met hen te verkennen. Daarom zei ik ook meteen JAAA! toen Cassandra mij vroeg om een boek te reviewen. Want boeken is zo’n item waar je niet snel teveel van hebt vind ik. En dat zegt wat want ik ben verder een behoorlijke minimalist.

avonturen van joep & koos

De avonturen van Joep & Koos

Al snel viel er een pakketje in mijn brievenbus. En alsof het zo moest zijn was het die middag regenachtig en fris buiten. Het perfecte moment om lekker met mijn oudste van 5 op de bank te klimmen en op ontdekking te gaan in het mooi uitziende prentenboek over Joep & Koos.

Mijn eerste indruk van het boek was meteen goed. Een mooi stevig boek (hardcover) met een leuke prent op de voorkant. De kwaliteit van het boek is goed, dat zie je zo. Ook het formaat is fijn niet te groot en zeker niet te klein. Mijn zoontje heeft er al helemaal zin in.

Lees : Woordjes leren met Nijntjes eerste woordenboek

Wie zijn Joep & Koos?

In het eerste verhaal maak je kennis met de hondjes Joep & Koos. Het verhaal word verteld vanuit de oogpunt van de twee vriendjes en dat is ontzettend grappig. Elk verhaaltje verteld een klein avontuur van de hondjes. Wat ik super fijn vind aan het boek is dat het is geschreven op een manier waardoor ik erg makkelijk kan voorlezen. Soms lees je wel eens een boek waarbij je steeds struikelt over de woorden, maar dat is hier echt niet het geval. Verder zijn de kleurrijke prenten die bij elke bladzijde zitten ook erg leuk om te bekijken. Het maakt het verhaal over de avonturen van Joep & Koos lekker beeldend.

Het boek is verder opgedeeld in verschillende korte verhalen, dit is dus echt een leuk boek waaruit je af en toe even een verhaal kunt voorlezen. Of zoals wij vaak doen elke avond : één of twee verhaaltjes uit de avonturen van Joep & Koos voor het slapen gaan. Het leuke kinderboek telt overigens 78 pagina’s en geschreven door Yvonne Ramerman. De avonturen van Joep & Koos is uitgebracht door uitgeverij Gopher in mei 2017 en verkrijgbaar bij o.a. Bruna en Bol.com voor een adviesprijs van €15,75

Al met al is het een erg leuk boek om lekker samen te lezen, ik denk zelf dat dit boek goed gelezen kan worden met kinderen van een jaar of drie tot een jaar of zes.

Nou wij lezen nog even verder, vertel jij ons in de reacties wat het favoriete kinderboek van jouw kleintje is?

Liefs Shirin