5 Tips om je werkplek georganiseerd te houden

Een georganiseerde werkplek zorgt ervoor dat je meteen al een stuk productiever bent. Weg dus met al die rommel, met deze 5 tips zorg jij ervoor dat je werkplek georganiseerd is en blijft! 

Hoe ziet jouw bureau en werkplek eruit? Heb je genoeg ruimte om te werken? Of heb je tegenwoordig gewoon je laptop op schoot omdat je bureau ontploft is? Voor de avonduurtjes is dat prima, lekker op de bank ploffen, Netflix aan en typen maar. Maar overdag is het wel van belang dat je de juiste houding aanneemt. Daarom werk ik overdag altijd boven op een soort kleding/kantoorkamer. Onze kledingkasten staan hier namelijk ook. Als ik in de avond toch nog wat uurtjes wil pakken dan pak ik die beneden op de bank met mijn laptop.

Is je bureau ook een beetje schoon? Of lijkt het alsof er een bom ontploft is? Dat laatste gebeurt hier met enige regelmaat haha! Vooral wanneer ik weer eens bezig met leuke opstellingen creëren bij productfotografie.

Wanneer je je werkplek georganiseerd houdt ben je productiever, werk je effectiever, bespaar je tijd en creëer je rust in je hoofd.

werkplek georganiseerd houden
afbeelding via shutterstock

Houd je aan de volgende vijf stappen, dan is ook jouw werkplek georganiseerd.

Desk Organizer

Iets wat Melanie ontzettend goed helpt om haar werkplek georganiseerd te houden is de WOW desk organizer van Leitz. Naast dat ze in het bakje haar markeer stiften kan gooien, kan ze ook meteen haar Samsung Galaxy S8 erop opladen doormiddel van inductie oplader. Mega handige tool, die helaas niet met mijn iPhone compatible is :(. Ik ben dus nog opzoek naar een soortgelijke die wel met een iPhone te gebruiken is. Als je nog een leuke weet, let me know!

Gebruik je Prullenbak!

Een prullenbak is wanneer je in mijn geval boven zit echt een aanrader. Ik heb  er twee. Een papierbak (of eigenlijk kartonnen doos) waar ik al het papier en karton in verzamel en een normale prullenbak met een zak erin voor het vuil.

Afleiding beperken tot het minimum, houdt prive en zakelijk gescheiden.

Prive en zakelijk gescheiden houden is iets wat ik soms best erg lastig vind. Vooral omdat ik natuurlijk thuis werk. Ik zit er ook stevig over na te denken om een zakelijk telefoon aan te schaffen. Op Mobiel.nl zag ik al wat toffe aanbiedingen voorbij komen, zelfs met refurbished toestellen, handig! Ik kan mijn prive telefoon dan gewoon lekker uitzetten zodat ik niet afgeleid raak door Social media. Plus dan lopen mijn zakelijke contacten en prive contacten ook niet meer door elkaar heen. Vooral dat vind ik wel een pluspunt om overzicht te kunnen bewaren. Wat vind jij?

Je werkplek is om te werken, niet om te socializen. Heel leuk hoor dat Whatsapp op je desktop of even door Facebook scrollen. Maar productief wordt je er niet van. Wanneer je gaat werken moet je gewoon alles uit zetten. Ook magazines, knipsels, frutsels of reclamefolders, weg ermee. Geen afleiding maar gewoon lekker door knallen! Want wat je niet gebruikt om te werken, heb je ook niet nodig op je werkplek.

Opbergruimte

In plaats van alles te laten rondslingeren op je bureau kun je naast de desk organiser ook gebruik maken van bijvoorbeeld ladekasten. In heb zelf in mijn bureau 2 inhammen en een lade. In de inhammen en heb ik aan elke kant een draadmand staan, de ene met papieren, de andere met notitieboekjes en kantoorbenodigdheden zoals een perforator, enveloppen en een nietmachine. In mijn lade heb ik andere meuk liggen zoals mijn card-reader voor mijn bank, een doosje met visitekaartjes, een pennenbak etc etc. Zolang het maar niet op mijn bureau staat. Heeeeeerlak die rust.

Eindig de dag met een lege werkplek en een lege mailbox

Een lege mailbox lukt me niet altijd, sommige mailtjes wil ik ook gewoon bewaren omdat ik die later nog even wil opvolgen. Maar eindigen met een lege werkplek is echt heerlijk. ik plan altijd 5 minuten per dag in (aan het einde van mijn werkdag uiteraard), om mijn werkplek weer mooi opgeruimd te hebben. Voordeel is meteen dat ik de volgende dag dan met frisse moed op mijn kamertje kom en niet eerst nog moet beginnen met opruimen. Het meest productief ben ik toch vroeg in de ochtend.

Heb jij nog handige tips om je werkplek georganiseerd te houden?

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.